Kan biologische groente uit Groningen en Zuid-Limburg besmet zijn met de eitjes van de vossenlintworm?

In Nederland schijnt de vossenlintworm alleen voor te komen bij vossen in Zuid-Limburg en Oost-Groningen.
Nu is het zo dat ik in Groningen woon en elke week biologische boodschappen laat bezorgen door een natuurvoedingswinkel.
De meeste groenten (en ook fruit zoals appels, peren, aardbeien en allerlei bessen) komen uit de regio. (Ook wel uit Drenthe trouwens)

Sommige groente kook ik, maar veel eet ik ook rauw. Het fruit eet ik uiteraard ook rauw.

Het voedingscentrum zegt: "Voor Zuid-Limburg en Oost-Groningen geldt: Bosvruchten (bramen, frambozen en bosbessen), wilde paddenstoelen, valfruit, zoals appels en peren, of groenten uit de moestuin grondig wassen en koken voor consumptie."
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vossenlintworm.aspx

Geldt dit advies dan ook voor groente en fruit afkomstig van biologische bedrijven uit die regio's? Is het wel veilig om deze producten ook rauw te eten? (Zorgvuldig wassen is dan misschien niet voldoende)
Nemen deze bedrijven misschien extra veiligheidsmaatregelen?

Ook de hond en de katten van de boer kunnen misschien besmet zijn en de eitjes achterlaten via hun ontlasting.

In de winter worden er ook groenten geleverd uit Zuid-Europa. Ook daar komt de vossenlintworm voor.

Kortom: Is het wel veilig om deze groenten rauw te eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als je de groenten en het fruit goed wast is de kans dat je ziek wordt van de vossenlintworm zo goed als uitgesloten, ook bij groenten en fruit geleverd door biologische bedrijven is dit aan te raden. De kans dat je er ziek van wordt is sowieso erg klein, omdat mensen er zelden ziek van worden, maar als je er ziek van wordt, dan is dat ernstig. Wees dus altijd voorzichtig met het rauw eten van groenten en fruit, ook van de biologische bedrijven, was het voordat je het gaat eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Crea, ik was altijd alles. Maar ik vraag me af of dat voldoende is. Die eitjes zijn namelijk nogal plakkerig. Het veiligste lijkt me dus om alles te koken....Maar ja... dan zou je dus geen rauwkost meer kunnen eten..... Deze week krijg ik naast broccoli en pastinaak ook kropsla vers van het land. Die sla ga ik waarschijnlijk niet koken;-) Ook krijg ik appels en blauwe bessen uit de regio. De kans op besmetting met de vossenlintworm is inderdaad niet zo groot, maar kan wel dodelijk zijn voor mensen! ik doe eigenlijk dan moeite om gezond te blijven met biologisch voedsel en rauwkost en ga dan alsnog dood aan de vossenlintworm;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent veiliger als je de sla niet eet, dan weet je zeker dat je er niet dood aan gaat. Voedsel geplukt van een meter hoogte is veilig om te eten. Bedankt Astrid, zorg dat je op deze aardbol blijft :)
http://www.ako.nl/data/producten-media/9789462320994.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en de links.Ook die info over eten uit de natuur is interessant om door te lezen. (Misschien maar eens brandnetels uit eigen tuin gaan eten, haha..) De sla heb ik wel gegeten, maar grondiger gewassen dan ooit. Hopelijk overleef ik het zo alsnog ;)